Bericht vanuit Kaapstad! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Schipper - WaarBenJij.nu Bericht vanuit Kaapstad! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nadine Schipper - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit Kaapstad!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

04 November 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve mensen,

Nu dan eindelijk een berichtje uit Kaapstad! Ik moet zeggen dat ik best wel moe ben, na deze drukke dagen.
Maandagochtend vertrokken we om 8.00 met de auto van Lies, Suus en San richting het vliegveld van PE. Lies en Suus brachten ons gezellig even weg. Het was wel gek om op het vliegveld weer te staan hoor. Na afscheid te hebben genomen van de meiden wilden we ons gaan inchecken. Bij de incheckbalie vertelde ze ons dat er een fout was gemaakt omdat ze een Eef van Went op de lijst hadden staan maar er Carolina op het paspoort stond! Foutje! Eef moest helemaal een naamwijziging ondergaan van R90 om toch ingecheckt te kunnen worden. Toen we in de rij stonden bij het inchecken raakte ik aan de praat met een vrouw die vroeg of ze een deel van haar bagage bij ons kon droppen. We vonden het een beetje vreemd en ik zei tegen haar dat we eerst moesten kijken of dat mogelijk was of niet. Toen we aan de beurt waren, zette de vrouw meteen de bagage bij die van ons en zei ze dat ze bij ons hoorde. Ik heb toen meteen ingegrepen en gezegd dat ik haar helemaal niet kende en dat dit niet de afspraak was. Ze was wel nogal beledigd, maar zeg nou eerlijk, dit komt niet echt vertrouwd over.
Na dus wat opstartproblemen zaten we dan eindelijk in het vliegtuig richting Kaapstad. De vlucht ging over het algemeen wel goed, alleen was de landing erg vervelend. Ik kreeg ontzettende oorpijn en de piloot was nogal schommelig aan het landen, waardoor veel mensen misselijk werden, waaronder ik. Maar goed, toen we uiteindelijk geland waren en onze bagage hadden, stond Sanne ons op te wachten op het vliegveld! Het was zo vreemd om Sanne in Zuid- Afrika te zien, maar echt zo ontzettend leuk!
We zijn meteen die middag naar de markt geweest en we hebben ontzettend veel souvenirs gekocht. Met het afdingen gaat het ook steeds beter! Ik word er nog goed in!
S’ avonds hebben we in een heerlijk restaurant gegeten; Mamma Africa! Echt ontzettend lekker afrikaans eten met een live band erbij! Het was ontzettend gezellig!

Dinsdag 28 oktober

Het was vandaag heerlijk weer en we zijn richting Waterfront gegaan om daar weer heerlijk te shoppen en op een terrasje te zitten. Op waterfront wilden we ons laten informeren over het Robbeneiland. Het bleek dat Robbeneiland voor de komende tijd uitverkocht is, dus er was geen mogelijkheid meer om erheen te gaan. Er kwam later een bewaker van het informatiecentrum van Robbeneiland naar ons toe om te vertellen dat hij nog iemand wist die kaartjes had. In het begin wisten we niet of we het moesten vertrouwen maar uiteindelijk hebben we wel de kaartjes genomen. Verder hebben we heerlijk op wat terrasjes gezeten en naar de straatmuziek geluisterd. Er was een ontzettend leuke groep met mannen die accapella gingen zingen. Ik heb daarvan de cd gekocht omdat het zo ontzettend mooi klonk. Ook waren de zeeleeuwen te bewonderen in de haven. S’ avonds zijn we met Sanne naar een leuk restaurant geweest op the Waterfront. Er was een zanger met een keyboard die voor live entertainment zorgde. Dat was echt geweldig! Het restaurant was alleen wat minder relaxed, we moesten voor alles vet lang wachten. Na het eten zijn we nog even langs een steiger geweest waar allemaal zeeleeuwen zaten, echt te leuk!!

Woensdag 29 oktober

Sanne moest om 6.30 naar haar werk en heeft haar auto voor ons achtergelaten zodat we met de auto richting kaapstad konden. Sanne woont namelijk in Blouberg, 20/ 30 min van Kaapstad af. We zijn vandaag weer naar de markt geweest om onze tweede lading souvenirs te kopen. Ik vraag me nu echt af hoe ik dit allemaal mee ga nemen naar Nederland. We kwamen vandaag veel bedelaars tegen. Het is gek want dan geef je ze wat te eten en dan blijven ze om dingen vragen. Ze bedanken je dan niet. Na een dag te hebben geshopt zijn we weer richting huis gegaan waar Sanne op ons zat te wachten. Onderweg zaten we in een overstroming. Er was een waterleiding geknapt waardoor de hele weg onderwater stond. Een scooter wist niet hoe hij aan de andere kant moest komen, want het water stond wel erg hoog (arme stakker). Wij zijn er hard doorheen gesjeesd, dat het water bijna naarbinnen kwam. S’ avonds zijn we met Jan naar Fashion tv geweest. Het was een leuke club waar ontzettend veel modellen rondliepen en hele mooie donkere mannen. We hebben onze ogen uitgekeken..

Donderdag 30 oktober

Vandaag moesten we vroeg op staan en hebben we uiteindelijk maar 3 uur geslapen door de wilde nacht van gisteren. We moesten vroeg op omdat vandaag de boottocht naar Robbeneiland gepland stond. Op de boot richting Robbeneiland hebben we walvissen en dolfijnen gezien, echt mooi! Van robbeneiland zelf had ik eigenlijk wel meer verwacht. De rondleiding was nogal moeilijk te volgen, waardoor je weinig meekreeg van de omgeving. Na het Robbeneiland konden we het niet laten om nog wat souvenirs te kopen bij waterfront. Daarna zijn we naar het ontzettende mooie Camps bay geweest waar we op strand wat mooie foto’s hebben gemaakt en daarna lekker uit eten zijn geweest bij een Thai. Ik had Ben ook uitgenodigd om te komen. Dat is een jongen die we in the hippo hebben ontmoet. Hij zit nu namelijk ook in Cape town. Na het eten zijn we nog naar een cafeetje geweest waar we gezellig nog wat gingen drinken. Wat zo hilarisch was, was dat ik net met Ben aant praten was over dat het best raar is als mensen rozen kopen bij zo een vrouwtje, als ze aant uitgaan zijn. Er lopen vaak meiden rond die rozen verkopen voor het goede doel namelijk. Komt er opeens zo een meisje naar Ben toe om te vragen of hij het wil kopen en ja hoor, hij doet het nog ook en gaf hem aan mij. Heel romantisch allemaal! Hahaha! We zijn niet lang in het cafe gebleven want de sfeer was een beetje saai daar en Kirsten, Eef en ik moesten weer vroeg op voor onze hotspot tour voor de volgende dag!

Vrijdag

Vandaag werden bij een backpackers om de hoek opgehaald voor de grote 3 daagse hotspot tour. We gingen met nog 2 andere meiden de tocht maken, Kirstie uit Schotland en Martina uit Duitsland. Martina woont nog geen uur van mijn grootouders vandaan in Duitsland, wat een klein wereldje. We begonnen deze dag met een heerlijke wijnproeverij. Ik had zoiets nog nooit gedaan, maar ik vond het ontzettend leuk! Het was de oudste wijngaard van Zuid- Afrika ‘ Groot Constantia’ dus ik kon het niet laten om lekker die wijnen te drinken! Na 5 wijntjes gedronken te hebben en wat wijnflessen rijker, gingen we opweg naar Hout Baai. In houtbaai zijn we hebben we een boottocht gedaan naar een zeeleeuweneiland geweest ‘ the Cape Fur Seal’ en hebben we een heerlijk visje gegeten aan de haven (ja, ik vond de vis echt lekker). Na heerlijk van het uitzicht te hebben genoten zijn we weer in de bus gestapt richting Cape Point. Dit was nog best wel een eindje rijden. Eenmaal aangekomen hebben we eerst Cape Point beklommen en van het uitzicht genoten en daarna lekker op de rotsen daar koffie gedronken. Dat was pas echt prachtig! Lekker simpel van het ontzettend mooie uitzicht genieten. Voor thuis hebben we natuurlijk nog even bij het bordje ‘ cape of good hope’ geposeerd, zodat we kunnen laten zien dat we op het meest zuid westelijke puntje van Zuid- Afrika zijn geweest. Als eindstation hadden we Stellenbosch, waar we de volgende dag onze tour zouden voortzetten. We hebben daar in een heerlijke backpackerslodge geslapen. We hadden onze eigen kamer met ontzettend lekkere bedden. Het eerste wat we ook hebben gedaan toen we de kamer binnenkwamen is even lekker een uurtje gaan slapen. Na het slapen hebben we een leuk restaurantje uitgezocht om te eten. Ik heb daar voor het eerst struisvogel gegeten en het was heerlijk! Het lijkt een beetje op tartaar, maar dan veel lekkerder! We moeten het maar importeren naar Nederland, denk ik! Kan er ook nog wel bij in m’n koffer toch. Na het eten ben ik lekker mijn bed ingedoken. De andere twee meiden zijn nog uitgeweest die nacht.

Zaterdag

Na een heerlijke nacht slapen, werden we om 9.00 opgehaald met het hotspotbusje voor de townshiptour. We hebben in PE ookal een townshiptour gehad, maar deze townshiptour zat bij de tour inbegrepen en het leek ons wel leuk om de verschillen te bekijken tussen verschillende townships. De township heet Ikhaya mandi, oftewel ‘home sweet home’. Wat me in deze township opviel, was dat ze hier wel bezig zijn met een verbetering. Er worden al huizen gebouwd met stenen muren in plaats van golfplaten. Wel vind ik het nog zo raar om te zien dat drie kwart van de mensen daar, echt heel slecht leven. In de township hebben we ook nog wat sieraden gekocht van een vrouwtje die zelf haar sieraden maakt.
Na de townshiptour zijn we weer begonnen met onze overheerlijke wijnproeverij- tour. Deze keer gingen we drie wijnfarms af. De eerste was in Stellenbosch. Het was een mooie ouderwetse wijngaard met heerlijke wijnen. Er was een leuke jongen die ons de wijn aanbood. Hij wist ons de goede wijnen te geven, want een half uur later zaten we met veel te rode wangetjes aan tafel ons af te vragen of we niet alle wijnen mee naar huis konden nemen. Uiteindelijk hebben we alleen maar een wijntje voor Herman en Tanja meegenomen. De tweede wijntasting ging gepaard met kaasproeven. Wat een heerlijke wijn hadden ze daar! Ze telden daar alleen niet zo nauwkeurig hoeveel glazen je al gevuld had, dus na 7 proefjes ben ik zelf maar een pauze in gaan lassen. Bij deze wijnfarm heb ik twee wijnen meegenomen, want die moest ik echt hebben! In de auto kwam ik erachter dat je eigenlijk maar 2,5 flessen wijn mee mag nemen naar Nederland dus dat ik nog meer wijn moest drinken om een goed aantal te krijgen. Anyway, na de iets te veel wijn- tasting zijn we in Fransschhoek even gestopt om gezellig te gaan lunchen. Na de lunch vroeg de reisleider zich af wie er nog zin had in een winetasting, waarop ik natuurlijk hard juichend achter in de bus enthousiast deed voor tien! Gelukkig vonden Martina en Kirstie het ook niet erg om nog lekker wat wijn te gaan proeven. Uiteindelijk hebben we daar maar 3 proefjes gehad, omdat er niet veel anders meer bijging. We moesten natuurlijk er wel rekening mee houden dat we nog meer gingen doen dit weekend. Na het wijnproeven was het dan zover en gingen we richting het ontzettend mooie Hermanus. Hermanus staat bekend om de ‘ walvisstad’! We hebben onderweg ook echt ontzettend veel walvissen gezien! Ik voelde me in de zevende hemel, het zijn zulke fascinerende beesten! Elke keer moest Johan (de reisleider) even voor Martina en mij stoppen om even de walvissen te spotten. Eenmaal aangekomen in de Hermanus backpackers hebben we onze spullen gedumpd en zijn we richting een lekker restaurantje gegaan om wat te gaan eten. Martina en Kirstie gingen gezellig ook mee. Na het heerlijke eten dachten we gezellig te gaan feesten in de lodge, want daar stond deze lodge om bekend. We kwamen de backpackers binnen en iedereen was bezopen en stoned. Stonden we daar!! We hebben niet al te lang meer in de ‘party area’ gezeten en zijn toen naar bed gegaan, want voor mij stond de volgende ochtend een grote verrassing te wachten!

Zondag

Om 6.00 ging de wekker voor Martina Kristi en mij. Vandaag was de dag dat het dan zou gebeuren: Cage diving met the great white shark! We keken uit het raam en zagen dat het heel erg bewolkt en grijs was buiten. Het had de vorige nacht geregend, dus we zaten in spanning op Johan te wachten, omdat hij kon zeggen of het wel of niet door ging. Gelukkig kwam hij met een grote glimlach op zijn gezicht de lodge binnen om te zeggen dat het zeker weten wel door zou gaan. Na ongeveer 45 minuten rijden kwamen we net buiten Gansbaai aan bij ‘Shark diving unlimited’. Het bleek van een man te zijn die ook vaak op discovery te zien is en ook wel de sharkman wordt genoemd. Ik had toevallig met mijn vader een aflevering een keer van hem gezien waar hij een great white probeert te hypnotiseren. Ik vond het echt speciaal dat we nu met zijn organisatie gingen cagediven. We kregen een heerlijk ontbijt daar en werden alvast warm gemaakt met wat video fragmenten van die vreselijke beesten. Nadat iedereen gearriveerd was, kon het sharkdiven beginnen. We waren nog half uurtje uit de haven en het anker werd uigelegd. Er werd bloed in het water gegooid wat met de stroming mee liep, zodat de haaien het goed konden ruiken. Er lagen bij ons in de buurt nog 3 andere boten die ook opzoek waren naar de haaien. Na een korte uitleg van de regels, konden de eerste mensen zich in hun wetsuit hijsen! Ik wilde als eerste, anders durfde ik niet meer als ik ze gezien had. Toen ik eenmaal in de kooi zat en de tonijnenhoofden het water in werden gelaten, kwamen bij mij de zenuwen op. Ik dacht bij mezelf: Waarom zit ik hier, ik vind haaien nog geen eens leuk! En straks komen ze recht op mij af! Gelukkig had ik niet zo lang om erover na te denken want daar kwam de eerste van 4 meter het water uitspringen richting onze kooi! Ik schrok me dood! Er wordt dan keihard ‘ down down!’ geroepen, omdat je ze dan van onder water ook kan bekijken maar jammer genoeg was het water erg troebel en zag je vaak een hele grote vin. Maar ik mmoet zeggen dat ik het echt niet had willen missen! Het enige vervelende was dat ik echt zeeziek werd, waardoor ik sommige mooie sprongen niet helemaal heb mee kunnen maken. Nadat een meisje, wat naast mij in de kooi zat, had overgegeven, vond ik het ook wel tijd om het water uit te gaan! Maar alsnog was het allemaal de moeite waard! Ik heb de dvd gekocht, dus ik kan het elke keer weer even opnieuw beleven en jullie lekker mee laten genieten!

Na het cagediven zijn we langs de KFC geweest om lekker wat te eten te halen en we hebben daarna de dvd bekeken van het cagediven. Daarna zijn we richting Betty’s Bay gegaan, waar je naar the African Pinguins kan kijken, oftewel Jackass pinguins. We hebben ook in Kogelberg nog heerlijk koffie gedronken onder genot van heerlijk vers gebakken rusks van de moeder van Johan. Ik moet echt het recept vragen! Daarna zijn we alweer richting huis aangegaan en was de trip voorbij. Het is zeker een aanrader om deze trip te doen als je in Kaapstad bent. Het weekend was een echte levenservaring rijker! Heerlijk gevoel!

maandag 3 november 2008

Na een druk weekend stond vandaag de grote opdracht op ons te wachten om de Table mountain te beklimmen. Het was voor mij een pittige klim. Ik had daarvoor nog nooit een berg beklommen dus ik wist ook niet goed wat me te wachten stond. Na 2 uur hadden we dan eindelijk de top bereikt. Wat een heerlijk uitzicht hadden we daar! Het was ook echt een overwinning voor me toen ik de top had bereikt. Om het te vieren hebben we lekker wat gedronken bij het cafeetje op de top. Daarna zijn we snel richting de kabelbaan gesjeesd om ons schema nog in te halen. We hadden namelijk nog wat dingen op ons lijstje staan die we moesten komen. We waren in nog geen 7 minuten beneden. Daarna heb ik snel een koffer gekocht voor R150 in de stad op een markt! Het is een koffertje op wielen als handbagage zodat ik mijn wijn en mijn souvenirs mee naar huis kan nemen. Heerlijk gevoel nu, dat ik weer extra ruimte heb. Alleen moet ik nu alleen maar een souvenir kopen, als ik het ook echt nodig heb (net of je souviniers echt nodig hebt;)! Laat mij het maar even denken! Ik kan er toch ook niks aan doen dat ik het zo ontzettend leuk vind om souvenirs te kopen;)!

Lieve mensen, dit was mijn verhaal uit Kaapstad! Ik ga morgen aan mijn grote reis terug beginnen, dus jullie horen pas over een week weer van me!

Dikke kus en tot over twee weken!

Nadine

  • 04 November 2008 - 18:22

    Andrea :

    hey nadine.
    ich hoffe dir gehts gut und du genießt deine zeit in south afrika.
    :-)
    Ich hab gerade ferien und muss die ganze woche arbeiten ;-)
    na dann machs gut und hoffentlich bis bald!!! liebe grüße aus dem kalten bayern...
    ps: die bilder sind alle total schön!!

  • 04 November 2008 - 22:22

    Heleen:

    Jeetje Nadine, nooit geweten dat jij zo'n zuipschuit was...! Sorry: zo'n wijnliefhebber! (Joop zal wel trots op je zijn als ie dit hoort, haha! - hij is in China.) En ook niet dat je zo'n waaghalsje was, trouwens. Nou ja, als je maar lol hebt... en dat zit wel snor, dus. Dikke kus van Heleen

  • 05 November 2008 - 07:29

    Daddy P:

    Hi Nadine,
    Nou, ik ben ook trots op je hoor; en niet alleen vanwege de wijn, maar vooral omdat je gewoon voor al die belevenissen gaat!! En weer hartstikke leuk geschreven. Nou kijk ik er als vader misschien wat gekleurd naar, maar volgens mij worden ze steeds leuker (de verhalen). Lieverd, tot gauw!

  • 06 November 2008 - 17:30

    Fleur:

    Hee lieverd! wat een mooie verhalen weer! geniet er van om ze te lezen!! Heel veel plezier nog ff! hele dikke vette knuffel en kus!

  • 08 November 2008 - 08:40

    Alma:

    Hey girl!

    zie je, ik had toch ècht mee moeten gaan om je koffers te dragen!!
    Echt gaaf om alles zo met je mee te beleven.

    Kusss!

  • 09 November 2008 - 16:55

    Mark Metselaar:

    Hai Nadine,

    Wat leuk om al je avonturen te lezen! Gaaf hoor!

    Heel veel plezier en succes met alles.

    Groetjes, Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Ik ga met Kirsten en Eef voor 3 maanden naar Zuid- Afrika. Daar gaan we onderzoek doen naar het muziekonderwijs. Voor meer informatie over ons onderzoek kun je terecht op onze gezamelijke weblog.

Actief sinds 27 Juni 2008
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 11294

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2008 - 18 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: